Search
Close this search box.

قالب تونل فرم چیست؟ تحولی نوین در انبوه سازی ایران

قالب بندی تونلی فرم چیست؟

در دنیای امروز که با رشد فزاینده جمعیت و نیاز روزافزون به مسکن روبرو هستیم، صنعت ساختمان سازی با چالش های متعددی دست به گریبان است. کمبود زمان، افزایش روزافزون هزینه ها، افت کیفیت و مسائل مربوط به ایمنی کار، از جمله این چالش ها هستند. در پاسخ به این معضلات، سیستم قالب بندی تونلی فرم به عنوان راه حلی نوین و کارآمد در انبوه سازی، به ویژه در احداث مسکن، پا به عرصه گذاشته است. این سیستم با ارائه مزایای متعدد، انقلابی در صنعت ساختمان سازی ایجاد کرده و نویدبخش آینده ای روشن در مسیر ساخت و سازهای پایدار و اقتصادی است

قالب تونلی فرم یکی از سیستم های مرسوم در پروژه‌های بزرگ و انبوه سازی های مسکن می باشد عمده استفاده قالب تونلی فرم  در ایران در پروژه  مسکن مهر مشاهده می شود، سیستم قالب تونلی فرم یک سیستم یکپارچه بتن ریزی می باشد که این امکان را به پیمانکار می دهد تا بتواند در یک مرحله بتن  ریزی انجام دهد . سیستم قالب تونلی فرم  تشکیل شده است از قالب بندی یکپارچه دیوارها و سقف ها .

قالب تونلی فرم بیشتر در سیستم قالب تونلی در اکثر پروژه بتنی بسیار کاربرد دارد، در سیستم قالب تونلی فرم دیوار ها و سقف ها در یک مرحله قابل اجرا خواهد بود که در نتیجه سازه ای یکپارچه و منظم ایجاد خواهد شد، میتوان گفت  بالا بردن سرعت ، کیفیت نمای بتن و صنعتی سازی مسکن در استفاده از سیستم قالب بندی سنتی به صنعتی بسیار تاثیر گذار بوده اند. از ورود تکنولوژی نوین ساخت مسکن انبوه با روش قالب تونلی فرم حدودا نزدیک به چهل سال است که گذشته و چندین سال است که لزوم ساخت مسکن به تعداد متناسب با متقاضیان رو به رشد کشور در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است .

به طور کلی قالب تونل فرم ، قالب تونل به عنوان سیستم کارامد در ساخت وساز پروژه های بتنی مطرح است قالب تونل فرم در لاین سیستم دیوار ها وسقف ها در یک مرحله اجرا می شود ودر نتیجه سازه ای یکپارچه و منظم از نظر ساختار ایجاد می شود. 

قالب تونلی فرم چیست

قالب تونلی فرم چیست؟

در این روش، از قالب های فلزی یکپارچه برای ساخت دیوارها و سقف به صورت همزمان استفاده می شود. این قالب ها به گونه ای طراحی شده اند که پس از اتمام بتن ریزی هر طبقه، به راحتی قابل جابجایی و استفاده مجدد در طبقات بالاتر هستند که این امر موجب افزایش سرعت، کیفیت و دقت اجرا می‌گردد.

استفاده از این سیستم قالب تونلی فرم جهت ساخت ابنیه بتنی بیشترین بازه را در اجرای انواع ساختمان ها پوشش میدهد اعم از اجرای انبوه سازی مسکن، اجرای مدارس، هتل و بیمارستان ، زندان و به طور معمول هر ساختمانی که در طراحی آن از روش ساختمان های سلولی استفاده شده است. اخیراً استفاده از روش قالب تونلی در ساختمان سازی کشور ایران به دلیل کیفیت بالای بتن تولید شده، سرعت بالا و کاستن هزینه های تولید از جایگاه ویژه برخوردار می باشد.

 قالبها با تجهیزات بتن ریزی بتن ریزی می شوند و پس از خشک شدن بتن قالب ها به راحتی به صورت افقی از بتن خارج شده و توسط جرثقیل به طبقات بالایی منتقل می‌گردد . انجام این روش قالب بندی که در کشور ترکیه نیز بسیار مرسوم است کاربردهای فراوانی دارد که یکی از مهمترین آنها سرعت اجرای پروژه میباشد و از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

قالب تونلی فرم چیست

     

      • کاهش زمان اجرای پروژه

      • بتن ریزی با سطح بسیار صاف و صیقلی

      • صرفه جویی بالا در هزینه تمام شده پروژه

      • ایجاد ابعاد دقیق در مقاطع مختلف

      • حذف عملیات اضافه نازک کاری و …

    همان طور که پیش تر گفته شد امروزه زمان بندی در ساخت و سازه های فلزی اهمیت بیشتری دارد از این رو گرایش به سازه فلزی پیش ساخته بیشتر شده است. ساخت انواع سازه های فلزی و ساخت اسکلت فلزی جوشی و پیچ و مهره ای ساختمان وصنعتی بخشی از توانمندی تولید گروه تولیدی، صنعتی سازه گستر مدحت است. گروه بازرگانی سازه گستر مدحت با بهره گیری از مهندسین و متخصصین و کادری مجرب در زمینه ساخت و نصب سازه های فلزی سبک و سنگین شامل اسکلتهای پیچ و مهره ای با مقاطع ستون باکس و دیگر سازه های خاص فلزی فعالیت می کند.

    همواره کاهش زمان و هزینه اجرا اساس مدیریت پروژه ساختمانی میباشد و سیستم مدرن قالب تونل فرم هزینه های اجرا را تا 15 درصد و زمان اجرای ابنیه را تا 25 درصد کاهش داده است. قابل اهمیت است که بدانید در حین اجرای سیستم قالب تونل فرم، یک سازه تونل که با بتنی که فضای خالی میان قالب های فلزی را پر میکند تشکیل خواهد شد که این سازه یک سازه یکپارچه میباشد. در این روش، جهت قالب بندی یکپارچه دیوار و سقف بتنی هر طبقه استفاده خواهد شد، نکته قالب اهمیت این است که اسکلت بتنی  ساختمان فقط شامل دیوار های بتنی برشی و سقف های دال بتنی می باشد و فاقد هر گونه اعضای سازه ای معمول نظیر تیر و ستون خواهد بود، در این سیستم پس از یک طی یک روز بتن ریزی با گذشت ۲ روز امکان قالب برداری و انتقال به طبقه بالاتر وجود خواهد داشت و اسکلت یک طبقه به طور کامل به دست می آید.

    نگاهی به تاریخچه قالب تونلی فرم

    همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد این نوع قالب‌بندی از ۴۰ سال پیش تا به امروز در جهان مورد استفاده قرار گرفته‌است. سیستم ساخت سازه‌های بتنی به این روش در انبوه‌سازی جهان در ۴۰ سال پیش تا به امروز انجام‌شده که در حال حاضر مورد بازنگری‌های فنی از سوی سازندگان قالب قرار گرفته ‌است. به‌طوری‌ که در سال 2007، آخرین ورژن از این سیستم در کشور ترکیه به ثبت رسید و سیستم یکی از بهترین روش‌های ساخت‌وساز سازه صنعتی از دیرباز تا به امروز بوده‌است که در کشورهایی که با مشکل زلزله روبرو هستند. می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

    ساختار قالب تونلی فرم ( تونل فرم ) چگونه است؟

    سیستم قالب تونلی فرم باعث سرعت بخشیدن به قالب بندی در انبوه سازی با حداقل هزینه خواهد شد. سطوح بتنی صاف و دقت ابعادی بالا مراحل نازک کاری را از قبیل گچکاری از بین میبرد. کاربرد سیستم قالب تونلی فرم بیشتر در بتن ریزی ساختمان هایی که با طراحی سازه های دیوار برشی مقاوم در برابر زلزله اجرا می شوند.

    قالب تونلی فرم، به اندازه تقریبی ابعاد فضاها برای مثال ابعاد یک اتاق طبق نقشه معماری در نظر گرفته می شود. برای قالب بندی یا قالب برداری، نیاز به تبدیل آنها به ابعاد کوچک نمی باشد، سیستم قالب تونلی فرم با همان ابعاد اولیه و یکپارچه از فضا خارج می شوند. خروج قالب تونلی فرم، پس از بتن ریزی دیوار و سقف و گیرش اولیه بتن، با فاصله دادن قالب ها از جدارهای بتن ریزی شده (قالب برداری) با حرکت افقی روی چرخ یا غلطک انجام میشود.

       

        • این قالب امکان طراحی مدورلار با خود را فراهم خواهد کرد و درصورتی‌که طراحی اصولی انجام شود می‌تواند کمی سبک‌تر باشد و مصرف بتن را در اجرای تونلی بیشتر از ساختمان‌ها با اسکلت فلزی یا بتنی به روش قابل‌توجهی کمتر کند.

        • درصورتی‌که کاربرد این سیستم نماهای بتنی ترجیحاً به‌طور نمایان باشد با طرح‌های مختلف باعث می‌شود تا هزینه‌های مربوط به نما به حداقل برسد.

        • این سیستم از نظر تجهیزات، قطعات مورداستفاده و مواد اولیه وابستگی وی به فناوری خارجی نخواهد داشت.

        • نیروی انسانی اجرایی برای این سیستم تنها با ۱ آموزش اندک قادر به انجام بخش اعظم اقدامات هستند.

        • برای اجرای این سیستم به‌غیر از قالب‌های سنگین فلزی هیچ ابزار دیگری نیاز نیست و می‌توان به تعداد محدود ابزارهای مورد نیاز خود را در دسترس قرار دهد.

        • قابلیت موازی کردن اقدامات اجرایی در سطح واجب وابسته به حجم پروژه است و تعداد قالب‌های موجود به‌قدری زیاد است که می‌توان پروژه‌های سنگین را به حداقل زمان انجام داد.

        • در این سیستم می‌تواند شبکه مشی‌های آماده استفاده کرد.

        • فناوری مواد و مصالح در کارگاه‌های ساختمانی از سیستم‌های مدون که حساسیت بیشتر دارد می‌تواند با این سیستم به‌خوبی انجام شود.

        • کاربرد این سیستم هیچ تضادی با استانداردهای محیط‌زیستی ندارد.

        • این سیستم مانند دیگر سیستم‌های بتنی مقاومت خوبی در برابر هوازدگی، محیط‌های خورنده، تابش شدید آفتاب و حرارت‌های شدید دارد.

        • عملکرد یکپارچه دیوارها و سقف‌ها و عکس‌العمل مناسب در برابر زلزله از دیگر مزایای آن است.

        • رو سیستم استهلاک بسیار پایینی داشته و عمر طولانی ساختمان را در زمان بهره‌وری افزایش می‌دهد.

        • و میزان مصرف نیروی انسانی کمتری نسبت‌به سیستم سنتی دارد.

        • باعث می‌شود تا ضخامت جدار ها کاهش پیدا کرده و درنتیجه افزایش فضای داخلی مفید ایجاد شود.

        • قابلیت برنامه‌ریزی کنترل پروژه دقیق را در زمان مشخص دارد.

        • وجود دانش فنی و مقررات و ضوابط آیین‌نامه‌ای بوتان مطلع کشور پای سیستم کاملاً همخوانی خواهد داشت

      کاربرد قالب تونلی فرم ( تونل فرم ) چیست؟

      قالب تونلی فرم صرفا مناسب طرح های انبوه سازی است و در پروژه های کوچک، قابلیت توجیه ندارد. مسکن و صنعت ساختمان در برنامه های توسعه کشور ضرورت با توجه به اهمیت و الویت موضوع بکارگیری تکنولوژی های جدید (قالب تونلی) در زمینه ارتقای کمی و کیفی مسکن ضمن رعایت استانداردهای فنی و مقررات ملی ساختمان و بهره گیری از بهترین روش های ساخت صنعتی مسکن به صورت انبوه به چشم می خورد. تعداد طبقاتی که در این روش می توان بهرهوری کرد بین ۸ تا ۱۰ طبقه می باشد. با استفاده از قالب تونلی فرم هزینه های صورت گرفته تا اتمام اسکلت، دیوارها و اندودهای داخلی، نسبت به روش های رایج اسکلت بتنی و فلزی کمتر از ۱۹ و۳۸ درصد خواهد بود.

      مزایای قالب تونلی فرم ( تونل فرم ) چیست؟

      از مزایای سیستم قالب تونلی فرم میتوان به کیفیت، دقت ساخت، سرعت و ساز بتنی اشاره کرد و صرفه جویی بزرگ در مراحل نازک کاری، تاسیسات و برق کاری فراهم می آورد در برگیرنده جمعی از مزایای اجرایی، مزایای اقتصادی، مزایای زیست محیطی است. سرعت در اجرا و صرفه جویی در هزینه ها، سهولت در اجرا و نظارت سازه ،مقاومت افزونتر در مقابل زلزله از نکاتی است که میتوان در مبحث مزایای روش قالب تونلی از آنها نام برد.

      از دیگر مزایای سیستم قالب تونلی فرم مدت زمان اجرا و هزینه های کارگری است که تا میزان 50 درصد کاهش خواهد داد. استفاده از فن آوری روز در تولید قالب های تونل فرم این قالب ها را مستحکم تر و با دوام تر می سازد. در این سیستم در هر مرحله قالب بندی، بتن ریزی کامل یک طبقه به انجام می رسد که این روش نسبت به روش سنتی تیر و ستون در ساختمان های بتنی معمولی که زمان زیادی به طول می انجامد از سرعت و کارایی بسیار خوبی برخوردار می باشد

      سیستم قالب بندی تونلی فرم، روشی نوین در ساخت و ساز است که به دلیل مزایای متعدد، به خصوص در پروژه های انبوه سازی مسکن، مورد توجه قرار گرفته است حال با در نظر داشتن نحوه عملکرد این سیستم، به شرح مزایای آن در انبوه سازی می پردازیم:

      افزایش چشمگیر سرعت ساخت

      بارزترین مزیت این سیستم، سرعت فوق العاده آن در ساخت و ساز است. به طوری که می‌توان هر طبقه از یک ساختمان را در عرض یک روز قالب بندی و بتن ریزی کرد. این موضوع انقلابی در صنعت ساختمان سازی به وجود آورده و مدت زمان اتمام پروژه ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

      برای درک بهتر این سرعت خارق العاده، به نمونه ای از یک پروژه اجرا شده با این سیستم در کشور چین اشاره می کنیم؛ در این پروژه، احداث یک برج 30 طبقه با استفاده از سیستم تونلی فرم، تنها در 90 روز به اتمام رسید!

      صرفه جویی اقتصادی قابل توجه

      با وجود اینکه در نگاه اول، هزینه اولیه خرید یا اجاره قالب های تونلی فرم بالا به نظر می رسد، اما با در نظر گرفتن مزایای این سیستم، به خصوص کاهش چشمگیر زمان ساخت، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های نهایی پروژه حاصل می‌شود.

      علاوه بر این، استفاده از قالب های فلزی چندبار مصرف در این سیستم، به نوبه خود در کاهش هزینه ها موثر بوده و از نظر اقتصادی آن را به گزینه ای مطلوب و مقرون به صرفه تبدیل می‌کند.

      کیفیتی مثال زدنی

      دقت بالای قالب بندی در سیستم تونلی فرم، سطوح صاف و صیقلی را برای بتن ایجاد می‌کند. این امر نیاز به نازک کاری را به حداقل رسانده و کیفیتی بی نظیر را به ارمغان می‌آورد.

      به عبارتی دیگر، گویی هر طبقه از ساختمان پیشاپیش به بهترین نحو نازک کاری شده است! این موضوع در نهایت، ظاهری زیبا و چشم نواز به بنا می‌بخشد و از نظر کیفیت ساخت، آن را در سطح بالایی قرار می‌دهد.

      افزایش مقاومت و پایداری سازه

      یکپارچگی دیوارها و سقف در سازه های ساخته شده با سیستم تونلی فرم، مقاومت و پایداری آنها را در برابر زلزله و سایر بارهای جانبی به طور قابل توجهی افزایش می دهد. این امر امنیت و طول عمر بنا را تضمین کرده و از بروز خسارات احتمالی در برابر بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه جلوگیری می‌کند. استفاده از این سیستم، سازه هایی مستحکم و پایدار با عمر مفید طولانی را به همراه می‌آورد.

      کاهش ضایعات و حفظ محیط زیست

      دقت بالای قالب بندی در این سیستم، ضایعات مصالح را به حداقل می رساند. این موضوع به نوبه خود، مصرف منابع طبیعی را کاهش داده و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

      در دنیای امروز که با چالش های زیست محیطی متعددی روبرو هستیم، استفاده از سیستم های ساخت و ساز که کمترین ضایعات را تولید می کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

      ایجاد کارگاهی امن و آرام

      نیاز به عملیات اضافی مانند برش و جوشکاری در سیستم تونلی فرم به حداقل می رسد. این امر محیط کارگاهی امن تر و آرام تری را به ارمغان آورده و خطرات ناشی از سقوط مصالح و قالب ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

      ایمنی کارگران و عوامل اجرایی در هر پروژه ای از اهمیت بالایی برخوردار است و این سیستم با کاهش خطرات، محیطی امن تر برای انجام فعالیت های ساختمانی فراهم می‌کند.

      از دیگر مزایای استفاده از قالب تونلی فرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      مزایای قالب بندی تونلی فرم

         

          • می توان در این سیستم از شبکه مش های آماده استفاده کرد.

          • صرفه جویی در منابع انسانی و نیروی کار از لحاظ سرعت انجام کار در سیستم قالب تونلی فرم

          • سرمایه به مدت طولانی به جهت کوتاه شدن زمان ساخت برای انجام پروژه تونل فرم درگیر نخواهد بود.

          • زمان ساخت پروژه بسیار زیاد کاهش می یابد.

          • هزینه ها در استفاده از سیستم قالب تونلی فرم کم می باشد.

          • افزایش کیفیت سازه و حذف عملیات نازک کاری و معماری داخلی و ایجاد ابعاد داخلی دقیق و منظم و کیفیت و دقت بالا از مزایای این سیستم قالب بندی می باشد.

          • حذف عملیات نازک کاری و معماری داخلی به لحاظ ایجاد سطوح صاف و صیقلی

          • ایجاد ابعاد داخلی دقیق و منظم با توجه به دقت بالای قالب تونل فرم

          • کاربرد سیستم قالب تونل فرم باعث صرفه جویی در استفاده از مصالح مرسوم مانند چوب ، میخ ، مفتول ، آهن آلات خواهد شد.

          • قالب تونلی فرم به دلیل بتن ریزی یک پارچه ی دیوار و سقف در مقابل زلزله و آتش سوزی بسیار مقاوم می باشد.

          • از قالب تونل فرم در پروژه های مختلف م یتوان چندین بار استفاده کرد که به عنوان سرمایه ماندگار محسوب می شود.

          • مزایای سیستم قالب تونل فرم باعث اجرای یک طبقه از آپارتمان بزرگ در زمان بسیار کوتاه خواهد شد.

          • بالا رفتن کیفیت سازه با استفاده از سیستم قالب تونلی

          • سازه ایجاد شده توسط قالب های تونلی به دلیل بتن ریزی یکپارچه دیوار و سقف،در مقابل زلزله و آتش سوزی بسیار مقاوم می باشد.

          • میتوان با استفاده از نیروهای نیمه متخصص به راحتی از این سیستم استفاده نمود

        با توجه به اهمیت بهای تمام شده ساخت و همچنین کیفیت اجرا و سرعت بی نظیر در اتمام پروژه ها قالب تونل فرم برای انبوه سازان، به جرات می توان گفت که سیستم تونل فرم تمامی مزیت های مذکور را بدلیل اجرای منظم و یکپارچه سقف ها و دیوارها در یک مرحله داراست. هم اکنون سیستم قالب تونل فرم بعنوان یک فناوری نوین و کارآمد در کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار است.مزایای قالب بندی تونلی فرم

        معایب قالب تونلی فرم چیست؟

           

            • قیمت بالای قالب تونل فرم

            • محدودیت در طراحی فضاهای داخلی است

            • در این سیستم قابلیت بازیافت مصالح و عناصر مورد استفاده مانند دیگر ساختمان‌های بتنی با مشکلات زیادی روبرو است و درنتیجه توقیع جی هر اقتصادی ندارد.

            • با توجه به آنکه قطعات قالب دیوار و سقف مورد استفاده سنگین از وجود جرثقیل و دیگر امکانات سنگین نصب کاملاً الزامی می‌باشد.

            • محدودیت‌های فصلی برای اجرای سیستم جدی‌تر و تعیین‌کننده آن است.

            • امکان تغییر ایجاد قطعات بعد از تولید کاملاً غیرممکن می‌باشد.

            • وابستگی شدید به چندین مسئله استراتژیک و عدم وجود امکان جایگزین از دیگر معایب این سیستم خواهد بود.

          قیمت قالب تونلی فرم

          قالب های تونل فرم در نگاه اول دارای قیمت تمام‌شده بالاتر نسبت به سایر محصولات می باشد ولی در واقع محاسبه سرعت اجرای پروژه و کم کردن نیروی انسانی و استفاده از تجهیزاتی مانند جرثقیل و غیره اثبات می‌کند که این محصول در واقع بسیار مقرون به صرفه تر برای پروژه‌های انبوه‌سازی می باشد، جهت دریافت اطلاعات فنی دقیق و قیمت روز قالب تونل فرم می توانید با دفتر فنی شرکت سازه گستر مدحت تماس بگیرید.

          به طور کلی میتوان گفت این نوع قالب‌ها در نگاه اول دارای یک‌قیمت بالا به سطح سایر محصولات بتنی هستند اما زمانی‌که مصاحبه سرعت انجام و اجرای پروژه و کم کردن نیروی انسانی و استفاده از تجهیزاتی مانند جرثقیل اثبات می‌کند که این محصول کاملاً مقرون و به‌صرفه است و برای پروژه‌های انبوه‌سازی کاملاً توجیه عقلانی دارد.

          عوامل موثر در انتخاب سیستم تونلی فرم

          انتخاب این سیستم برای هر پروژه ای نیازمند بررسی دقیق و مدنظر قرار دادن عوامل مختلف می باشد. در این مقاله، به برخی از مهمترین عواملی که در انتخاب سیستم تونلی فرم موثر هستند، اشاره خواهیم کرد:

          نوع و کاربری پروژه       

          مناسب ترین نوع سیستم تونلی فرم با توجه به نوع پروژه (مسکونی، تجاری، اداری و …) و کاربری آن (مثلا آپارتمان، مجتمع مسکونی، هتل و …) باید انتخاب شود؛ برای مثال، در پروژه های مسکونی با طبقات متعدد، استفاده از سیستم تونلی فرم با ارتفاع قالب های بلندتر و قابلیت جابجایی آسان، می تواند سرعت و راندمان کار را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

          در مقابل، در پروژه های با طرح پیچیده، مانند بناهای منحنی شکل، سازه های با طبقات نامنظم و یا کاربری های خاص، استفاده از سیستم تونلی فرم ممکن است با محدودیت هایی روبرو شود.

          حجم و مقیاس پروژه

          سیستم تونلی فرم به طور خاص برای پروژه های انبوه سازی با حجم بالا مقرون به صرفه است. در پروژه های کوچک، هزینه اولیه خرید یا اجاره قالب ها ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد و به طور کلی این سیستم برای ساخت بناهای بلندمرتبه و پروژه های با طبقات زیاد بسیار مناسب است.

          بودجه و زمانبندی پروژه

          هزینه اولیه خرید یا اجاره قالب های تونلی فرم نسبت به روش های سنتی بالاتر است؛ با این حال، با در نظر گرفتن صرفه جویی در زمان و هزینه های جانبی در بلندمدت، می‌تواند گزینه ای مقرون به صرفه باشد.زمان بندی پروژه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سرعت بالای ساخت با سیستم تونلی فرم می تواند در پروژه هایی که نیاز به تکمیل سریع دارند، بسیار موثر باشد.

          انبوه سازی با سیستم تونلی فرم در ایران

          این سیستم با ارائه مزایایی همچون سرعت بالای ساخت، کیفیت مطلوب و صرفه جویی اقتصادی، پتانسیل قابل توجهی برای تحول در صنعت ساختمان سازی و پاسخ به نیازهای مبرم مسکن در کشور دارد. در این بخش، به بررسی وضعیت فعلی انبوه سازی با سیستم تونلی فرم در ایران، چالش های پیش رو و چشم انداز آینده این فناوری می‌پردازیم:

          تحولات

          طی سال های اخیر، شاهد افزایش استفاده از سیستم تونلی فرم در پروژه های انبوه سازی، به خصوص در ساختمان های بلندمرتبه، هستیم و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از این روش به عنوان راه حلی نوین برای تسریع در ساخت مسکن حمایت می‌کند شرکت های داخلی و خارجی در حال تولید و عرضه قالب های تونلی فرم در بازار ایران هستند و آگاهی سازندگان و پیمانکاران از مزایای این سیستم در حال افزایش است.

          چالش‌ها

          • هزینه خرید یا اجاره قالب های تونلی فرم در مقایسه با روش های سنتی ساخت و ساز بالاتر است.
          • اجرای صحیح و اصولی این سیستم نیازمند تخصص و تجربه کافی در این زمینه است.
          • قالب های تونلی فرم برای اشکال هندسی خاص مانند منحنی ها و زوایای غیرمتعارف محدودیت هایی دارند.
          • نیروی کار متخصص در زمینه طراحی، ساخت و اجرای قالب های تونلی فرم کافی نیست.
          • نیاز به تدوین و ابلاغ مقررات و استانداردهای ملی خاص برای این سیستم وجود دارد.

          چشم انداز

          با وجود چالش های موجود، سیستم تونلی فرم پتانسیل قابل توجهی برای تحول در صنعت انبوه سازی ایران دارد. مزایای این سیستم، مانند سرعت بالا، کیفیت مطلوب و صرفه جویی اقتصادی، می تواند به تامین مسکن مناسب برای اقشار مختلف جامعه کمک کند.

          حمایت دولت، توسعه دانش فنی، افزایش آگاهی و رفع موانع موجود می تواند شتاب دهنده استفاده از این فناوری در صنعت ساختمان سازی ایران باشد و در بلندمدت، انتظار می رود شاهد استفاده گسترده تر از سیستم تونلی فرم در پروژه های انبوه سازی، به خصوص در ساخت و سازهای دولتی و طرح های مسکن مهر باشیم.

          روش اجرای قالب تونل فرم

          قالب تونلی فرم به عنوان یک سیستم رایج در پروژه های بزرگ و انبوه سازی مسکن مورد استفاده قرار می گیرد. در پروژه های مسکن مهر به وفور می توانید شاهد استفاده از قالب تونلی فرم باشید. سیستم قالب تونلی فرم سیستم یکپارچه است که بوده که بتن ریزی را به‌خوبی انجام داده و این امکان رو به پیمانکار خواهد داد تا بتوانند در ۱ مرحله بتن‌ریزی رو به‌طور کامل انجام دهد. سیستم قالب تونلی از قالب‌بندی یکپارچه دیوارها و سقف‌ها تشکیل می‌شود و بیشتر در آن پروژه‌های بتنی کاربرد بسیار زیادی پیدا می‌کند در این قالب تونلی بلر دیوارها و سقف و در ۱ مرحله بتن‌ریزی شده و درنتیجه ساده‌ای سازه یکپارچه و منظمی از بتن ایجاد خواهد شد. با توجه به بالا بردن سرعت و کیفیت نمای بتن و همین‌طور صنعتی‌سازی بسیار یزد مساکن استفاده از این نوع قالب‌بندی کاملاً تاثیر گذار است.

          سیستم قالب تونل فریم با توجه به این‌که ۱ مجموعه کامل از قطعات و قالب‌های مورد نیاز برای اجرای بتن یک‌روزه است کلیه ادوات لازم را جهت هر گونه عملیات نیز در اجرای بتن‌ریزی احتیاج خواهد داشت. درواقع سیستم قالب تونلی فر می‌تواند از اجزای مختلف تشکیل‌دهنده قالب به مواردی هم از پانل سقف، فیلر پاول، دیوار، پانل دیوار، پانل پشت، فیلر پانل سقف، تراز کننده‌های ثابت و تراز کننده‌های محرک و چرخ‌ها و جک ها، رابط‌ها، پلتفرم و سایر اتصال‌ها و مهارت کننده‌ها استفاده کنند. در واقع همه این اجزا از طراحی و واحد فنی مشمول پروسه تولید خواهد شد به‌طورکلی به سیستم قالب تونلی بلر یکی از مجموعه کامل قطعات و قالب‌های مورد نیاز است که کلیه ادوات لازم را که هر گونه عملیات را و نیاز داشته باشد و دریافت خواهد کرد.

          اجزاء قالب تونلی یا قطعات مصرفی فرم (تونل فرم) چیست؟

          سیستم قالب تونل فرم با توجه به اینکه یک مجموعه کامل از قطعات و قالب های مورد نیاز جهت اجرای بتن یک روزه میباشد، کلیه ادوات لازم جهت هرگونه عملیات لازم را در اجرای این بتن ریزی احتیاج دارد. می توان از اجزای مختلف تشکیل دهنده قالب تونل فرم به مواردی اعم از: پانل سقف، فیلر پانل دیواره ، پانل دیواره ،پانل پشت ،  فیلر پانل سقف ، تراز کننده های ثابت و تراز کننده های متحرک ، چرخ ها ،جک ها و رابط ها ،پلتفرم و سایر اتصالات و مهارکننده ها اشاره کرد که همگی پس از طراحی در واحد فنی مشمول پروسه تولید می شوند . به طور کلی می توان گفت سیستم قالب تونل فرم یک مجموعه کامل از قطعات و قالب های مورد نیاز میباشد، کلیه ادوات لازم جهت هرگونه عملیات لازم را در اجرای این بتن ریزی احتیاج است به شرح ذیل میباشد:

          فیلر قالب دیوار
          قالب دیوار
          قالب سقف
          فیلر قالب سقف
          استوپر
          جک سقفی
          قالب دیوار بیرونی گیبل
          فیلر ارتفاع بیرونی
          پیچ لاکر
          لاکر یا قفل کن چدنی
          ساپورت نگهدارنده دیوار و لوله ساپورت
          پیچ تنظیم چرخدار دیوار پشتی
          مهره بلت و واشز
          چرخ ساپورت
          پیچ تنظیم دیوار
          بازشو درب
          تراس
          سنتر یو
          چرخ ورتیکال
          بلت نمره 25 و مهره بلت
          میان بلت مخروطی
          بازشو سقف
          براکت دیوار بیرونی
          نگهدارنده دو طرفه
          چادر برزنتی
          پیچ های همراستا کننده دیوار و سقف
          نشیمن یکطرفه
          نشیمن دو طرفه
          نگهدارنده یکطرفه
          قالب دیوار پشتی

          مراحل اجرای قالب تونلی فرم (تونل فرم)

          درقالب بندی قالب تونل فرم قالب دیوار در ابتدا بر روی زمین قرار گرفته و ساپورت به همراه چرخ ساپورت به قالب دیوار بسته میشود. پس از آن آداپتور قالب دیوار توسط قطعه واسطی به نام سنتر یو Center U که وظیفه آن جفت کردن قالب بدون ایجاد درز میباشد به قالب دیوار متصل میگردد. توسط پیچ های همراستا کننده قالب دیوار و آداپتور دیوار در امتداد هم قرار میگیرند.

          در این روش عملیات مونتاژ و دمونتاژ به آن شیوه ای که تا به الان مرسوم بوده است حذف گردیده و قالب ها فقط و فقط یکبار در ابتدای پروژه مونتاژ اولیه میگردند و در ادامه تنها با جابجا کردن قالب عملیات قالب بندی انجام میپذیرد. پس از نصب قالب سقف جک سقفی خاص تونل فرم قالب دیواره را به قالب سقف متصل مینماید. در ادامه با نصب قالب پشتی یا بک پنل نیم کانال آماده است. در این مرحله تنها کافی است که متعلقات مورد نیاز جهت این نیم کانال هم وصل گردند.مراحل اجرای قالب بندی تونلی فرم

          چرخ جکدار بک پنل، پیچ رگلاژ ارتفاع قالب دیوار، لاکرها و سولجر زیر سقف از جمله این قطعات میباشند. با مونتاژ نیم کانال قرینه، یک کانال کامل آماده نصب شده است. این دو نیم کانال توسط لاکر یا قفل کن به یکدیگر متصل میگردند. قالب سقف به همراه آداپتور سقف به قالب دیوار متصل میگردند. وجود آداپتور در دیوار و سقف این قابلیت را به این سیستم میدهد تا با استفاده از قالب های دیوار و سقف که دارای ابعاد استاندارد میباشند توسط آداپتور ها کلیه ابعاد مورد نیاز جهت تعمیم اندازه های پلان موجود و یا پلانی که در آینده در پروژه بعدی باید قالب بندی شود در دسترس باشند.

          تا اینجا مونتاژ اولیه قالب تونل فرم انجام گرفته است و این مرحله دیگر تا پایان پروژه تکرار نخواهد شد. از این پس تنها راهبری قالب باقی مانده است. بر طبق راهنمای راهبری 24 ساعته قالب تونلی که در بالا امده است قالب ها بر روی سقف جدید انتقال می یابند. کانال ها توسط میان بلت مخروطی فلزی و یا پلاستیکی به همراه بلت 22، مهره بلت سه پر و واشر بلت در محل قرارگیری در پلان محکم میگردند. قبل از نصب هر تونل جدید آرماتور دیوار کنترل میگردد و کلیه لوله های تاسیساتی و الکتریکی بر روی شبکه آرماتور نصب میگردند. پس از قرار گیری تونل ها در محل خود رامکا ها به همراه نشیمن رامکا یکطرفه و دو طرفه بر روی سقف قالب تونلی مونتاژ میگردند. تراس ها قطعاتی هستند که جهت ایجاد فضای کافی برای مونتاژ و بیرون کشیدن قالب تونل فرم استفاده میگردند. تراس وظیفه مهار بار های وارده به سقف بالایی را هم به عهده دارد. پس از مونتاژ تراس ها، فضای روی تراس تخته کوبی میگردد. الب های دیوار بیرونی هم به همراه آداپتور بالایی مونتاژ و توسط براکت پشت قالب مهار میگردند.

             

              • مرحله اول : ابتدا بتن اجرا شده باید از لحاظ میزان مقاومت مورد نیاز مورد آزمایش قرار بگیرد، غالبا استحکام بتن در روش اجرای قالب تونلی پس از 14 ساعت بعد از بتن ریزی برابر 150 نیوتن بر میلیمتر مربع باید باشد.

              • مرحله دوم : زمان اجرای مرحله دوم صبح زود می باشد در این زمان قالب تونلی فرم دمونتاژ، تمیزکاری و به روی سقف بعدی انتقال می یابند.

              • مرحله سوم : زمان اجرای مرحله سوم قبل از ظهرباید اجرا شود ، که قالب در محل خود قرار گرفته و مراحل بلت بندی شاقول گذاری و تراز بندی اجرا می شود.

              • مرحله چهارم : زمان اجرای مرحله چهارم باید در بعد از ظهرانجام گردد و در بعد ازظهر پس از آرماتور گذاری سقف و تعبیه لوله های تاسیساتی و الکتریکال بتن ریزی تکمیل خواهد شد.

              • مرحله پنجم : زمان اجرای مرحله پنجم در طول شب خواهد بود، عملیات کیورینگ یا بخار، در این مرحله چادرهای قالب بسته شده و در داخل قالب تونلی عملیات بخار دهی به بتن انجام میگیرد.

            قالب تونل فرم به گونه ای طراحی شده است که کانال سلولی با ابعاد 120 تا 660 سانتیمتر در نظر گرفته میشود. کانال بزرگ پس از اجرای سازه توسط دیوارحایل به قسمت کوچکتر تقسیم میشوند. در قسمت هایی که به ابعاد بیش از 660 سانتیمتر نیاز باشد تا ابعاد طولی 11 متر از میزهای واسط استفاده خواهد شد که این میز ها حد فاصل بین دو نیم کانال را خواهد پوشاند. نکته قابل توجه اینکه اجرای پارکینگ با استفاده از شیوه تونل فرم انجام پذیر است. در قسمت پارکینگ در صورتی که طراح سازه از دیوارهای برشی جایگزین ستون استفاده نماید به طوری که پلان پارکینگ با پلان طبقات مشابه باشد میتوان از همین شیوه برای اجرای پارکینگ استفاده کرد.

            به طور کلی  در قالب‌بندی قالب تونل فرم قالب دیوار باید بر روی زمین قرار گرفته و به‌همراه ساپورت و چرخ ساپورت به قالب دیوار بسته شود. بعد از آن آداپتور آداپتور قالب دیوار توسط قطعه وسطی بنام سنتور یو که وظیفه جفت کردن قالب بدون ایجاد درس را دارند به آن مورد دیوار متصل گردد. توسط پیچ‌های همراستا کننده قالب دیوار و آداپتور دیوار در امتداد هم قرار بگیرد. در این روش عملیات مونتاژ و مونتاژ به شیوه انجام می‌شود که فقط و فقط یک‌بار در ابتدای پروژه مونتاژ اولیه صورت گیرد و در ادامه تنها با جابه‌جا کردن قالب عملیات قالب‌بندی انجام شود. بعد از آن نصف قالب سقف جک سقفی خاص تونل فریم قالب دیوار را به قالب سقفی متصل کرده و در ادامه نصب قالب پشتی با ۱ پنل نیم کانال آماده می‌شود در این مرحله باید به متعلقات مورد نیاز جهت این نیم کانال وصل شود.

            چرخ بک پنل و پیچ رگلاژ ارتفاع قالب دیوار و لاگرها و سولزر زیر سقف مهم‌ترین قطعاتی است که باید در این مرحله استفاده شود مونتاژ نیمه کانال قرنیه ۱ کانال کامل آماده نصب است که این ۲ نیم کانال توسط لاک یا قفل کن به یکدیگر متصل شده و قالب سقف را به‌همراه آداپتور سقف قالب دیوار متصل می‌کند.

            وجود آداپتور در دیواره سقف این قابلیت را به سیستم خواهد داد که با استفاده از قالب‌های دیوار و سقف که دارای ابعاد استاندارد هستند تا توسط آداپتورها کلیه ابعاد مورد نیاز جهت تعمیم اندازه‌های پلان موجود یا پلانی که در آینده پروژه بعدی بر غالب بندی شود در دسترس باشد.

            در این‌جا مونتاژ اولیه قالب تونل فرم انجام‌شده و بعد از آن باید تا پایان پروژه تکرار نشود سپس تنها راهی که غالب باقی دارد بر طبق راهنمایی ۲۴ ساعت قالب تونلی باید بر روی سقف جدید انتقال پیدا کند کانال توسط میان بلت خروجی فلزی یا پلاستیکی به‌همراه بلت ۲۲ و واشر بلت در محل قرارگیری پلان محکم می‌شود و قبل‌از نسل هر تونل جدید آرماتور دیوار نیز کنترل می‌گردد.بعد از قرارگیری تونل در محل خود رامکا به‌همراه نشیمن رامکا یک‌طرفه و دوطرفه تونل بر روی سقف قالب تونلی مونتاژ خواهد شد.

            نکات ایمنی قالب تونل فرم

               

                • سیستم قالب تونل فرم دارای ساز و کار اجرای یکپارچه می باشد.

                • آشنایی با عملیات را تسهیل می کند و با کامل شدن آموزش و با پیشرفت ساختمان، بهره وری بهبود می یابد.

                • نیاز حداقلی به ابزار و تجهیزات هنگام جابجایی تونل فرم خطر حوادث در پروژه را کمتر می کند.

              فروش قالب تونلی فرم

              در شرکت سازه گستر مدحت برنامه ریزی دقیق و آماده سازی مصالح و تجهیزات و تامین این ملزومات در اجرای پروژه بسیار حائز اهمیت است و یکنواختی روند پروژه را تضمین می نماید. بخار زدایی بتن همراه با عایق بندی صحیح و طراحی صحیح حرارتی ساختمان ، هزینه های گرمایشی را به حداقل می رساند و می تواند نیازهای تهویه هوا را کاهش دهد. فروش قالب تونل فرم با مشخصات زیر قابل ارائه میباشد:

                 

                  • انعطاف در طراحی ، تولید و خدمات بر اساس نیاز مشتری

                  • بسیار باکیفیت و سالم

                  • موقعیت تهران

                  • فروش کلی و نقدی به بهترین پیشنهادها

                  • کیفیت محصولات و خدمات

                  • سرعت و ارائه سرویسهای اولیه

                  • کیفیت در طراحی و توجه به نیاز مشتری

                  • مشاوره رایگان و تخصصی با همکاران ما در سازه گستر مدحت

                  • کاهش هزینه های زائد

                سیستم تونلی فرم با سازه گستر مدحت

                سیستم قالب بندی تونلی فرم به عنوان روشی نوین و تحول آفرین در صنعت انبوه سازی ایران، امیدبخش آینده ای روشن در مسیر ساخت و سازهای پایدار، باکیفیت و اقتصادی است.

                در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف این سیستم نوین، از جمله مزایا، معایب، کاربردها، چالش ها و چشم انداز آینده آن در صنعت انبوه سازی ایران پرداخته شد.

                با وجود مزایای قابل توجه این سیستم، چالش هایی نیز در مسیر استفاده گسترده تر از آن وجود دارد. رفع این چالش ها و توجه به مزایای متعدد سیستم تونلی فرم، از جمله سرعت خارق العاده در اجرا، کیفیتی مثال زدنی، صرفه جویی اقتصادی قابل توجه، افزایش ایمنی و پایداری بنا و تنوع در اشکال معماری، می تواند نقشی کلیدی در توسعه صنعت انبوه سازی و تامین مسکن مناسب ایفا کند.

                ما در سازه گستر مدحت، به عنوان تولید کننده انحصاری سیستم های قالب بندی خاص در ایران، با سابقه ای درخشان در ارائه راه حل های نوین برای ساخت و ساز، متعهد به یاری رساندن به شما در انتخاب و اجرای سیستم تونلی فرم هستیم.

                متخصصان مجرب ما در سازه گستر مدحت با ارائه مشاوره های تخصصی، خدمات پس از فروش جامع و تعهد به ارائه راه حل های نوین و کارآمد، در کنار شما خواهند بود تا پروژه های انبوه سازی خود را با سرعت، کیفیت و اقتصادی بیشتر به انجام برسانید.

                با انتخاب سیستم تونلی فرم سازه گستر مدحت، گامی بلند در جهت ساخت و سازهایی پایدار، باکیفیت و اقتصادی بردارید و به آینده ای روشن در صنعت انبوه سازی ایران کمک کنید.

                برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با ما تماس بگیرید.

                فهرست موضوعات

                دیدگاهتان را بنویسید

                نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *