Search
Close this search box.

بتن ریزی چیست؟+ انواع و تجهیزات مورد نیاز

ساختمان‌­ها همیشه بخش بزرگی از افق دید شهرنشینان امروزی را می­بندند. انسان­‌ها به هر گوشه شهر که نگاه کنند، ساختمان­‌هایی با تعداد طبقات و مساحت‌­های گوناگون جلوی چشمشان سبز می­‌شوند اما چیزی که به چشم انسان نمی­‌آید، ریشه این ساختمان­‌هاست. این ساختمان‌­های عریض و طویل را به وسیله پی یا زیربنای ساختمان در دل زمین محکم می­کنند.
بتن ریزی چیست؟

ساختمان‌­ها همیشه بخش بزرگی از افق دید شهرنشینان امروزی را می­بندند. انسان­‌ها به هر گوشه شهر که نگاه کنند، ساختمان­‌هایی با تعداد طبقات و مساحت‌­های گوناگون جلوی چشمشان سبز می­‌شوند اما چیزی که به چشم انسان نمی­‌آید، ریشه این ساختمان­‌هاست. این ساختمان‌­های عریض و طویل را به وسیله پی یا زیربنای ساختمان در دل زمین محکم می­کنند. شبیه ریشه که درخت را روی زمین استوار می‌­کند، پی ساختمان هم بنا را روی زمین استوار نگه می‌­دارد.

پی ساختمان خود از یک ماده مستحکم به نام بتن ساخته می­‌شود. بتن یک ترکیب سیمانی است که استحکام بسیار بالا، مقاومت در برابر تنش فوق­العاده و طول عمر شگفت‌­انگیزی دارد. این ویژگی­‌ها باعث می­شود بتن برای ساخت یک ریشه پایدار برای ساختمان‌­های بزرگ نیز مناسب باشد. بتن انواع مختلفی دارد که هر کدام برای شرایط خاصی استفاده می­شوند تا خواص مشخصی را ارائه کنند. دامنه کاربردهای بتن محدود به فوندانسیون یا پی ساختمان نیست و در ساخت ستون‌­ها، تیرها، انواع دیوار و سقف نیز کاربرد دارد.

در این مقاله، قصد داریم در مورد انواع روش­های بتن ریزی و ویژگی مربوط به هر روش بپردازیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می­‌کند با روش­های مختلف بتن ریزی آشنا شوید و اگر پروژه­ای در دست اجرا دارید، بتوانید مناسب­‌ترین روش را برای خودتان انتخاب نمایید.

بتن ریزی چیست؟

یکی از مهم­ترین مراحل اجرای بتن که منجر به تولید ماده مستحکم مناسب برای مقاطع مختلف ساختمان می‌­شود، بتن ریزی نام دارد. بتن ریزی مرحله بعد از قالب بندی بتن است که در آن بتن با روش­‌های مختلفی درون قالب آن ریخته می­‌شود تا با اتمام فرآیند قالب بندی و برداشتن قالب‌­ها، محصول نهایی یعنی بتن مدنظر طراح از درون قالب‌­ها خارج شود.

شناخت روش­‌های مختلف بتن ریزی علاوه بر اینکه منجر به انتخاب بهترین و مناسب‌­ترین روش برای پروژه­‌های متفاوت می‌­شود، کارایی بتن اجرا شده را نیز افزایش داده و هزینه‌­های کلی پروژه را نیز کاهش می‌­دهد. روش‌­های مختلف در پارامترهایی نظیر تجهیزات مورد نیاز، هزینه نهایی و کاربرد مدنظر برای بتن ریزی با هم تفاوت دارند. در ادامه به انواع روش‌­های بتن ریزی خواهیم پرداخت.

انواع بتن ریزی

انواع بتن ریزی

منظور از انواع بتن ریزی، روش‌­های مختلفی است که به کمک آنها می­توان بتن را به سطح مورد نظر انتقال داد. انواع بتن ریزی ارتباطی با انواع بتن ندارد و موضوع انواع بتن یک موضوع مجزاست. در اینجا به روش­های مختلف بتن ریزی می­‌پردازیم:

بتن ریزی سنتی

در این روش که یک روش ساده و قدیمی و بدون نیاز به تجهیزات ویژه می‌­باشد، بتن با تجهیزات سنتی نظیر استانبولی، زنبه، فرغون و وسایل مشابه دیگر به سطح مورد نظر منتقل شده و شکل­‌دهی می­شود. مزیت اصلی این روش، هزینه بسیار کم آن است. در مقابل به دلیل کاهش سرعت انتقال بتن، مشکلات متعددی برای آن به وجود می­‌آید. این مشکلات در حجم کار اندک تاثیر خود را نشان نمی­دهند اما در صورتی که بارگذاری روی بتنی که به صورت سنتی ریخته شده باشد زیاد شود، ممکن است آسیب­‌های جدی به آن وارد شده و خسارات جبران‌­ناپذیری به بار آید.

بتن ریزی با پمپ

هزینه استفاده از پمپ برای بتن ریزی تا حدی بیشتر از روش سنتی است اما سرعت انتقال بتن به سطوح مورد نظر در این روش بسیار بالاتر است. چنین سرعتی موجب می­شود بتن خواص بهتری از خودش نشان بدهد. انواع پمپ‌­های زمینی یا دکلی برای بتن ریزی قابل استفاده هستند. البته بتن قابل انتقال به روش پمپی باید خواص مشخصی داشته باشد تا درون لوله‌­ها آسیب نبیند. بتن ریزی با پمپ برای پروژه‌­های بزرگ یا پروژه­‌هایی که به بتن ریزی در ارتفاع بالا نیاز دارند مناسب است.

بتن ریزی با میکسر

عمل بتن ریزی می­تواند به وسیله دستگاهی به نام بتونیر یا میکسر نیز انجام شود. میکسرها همان دستگاه‌­های با سطح مقطع دایروی است که در هنگام ساخت و ساز با چرخیدن، مواد بتن را ترکیب می­کند. بتونیر قابلیت تولید بتن در محل بتن ریزی برای افزایش سرعت انتقال بتن به سطح مورد نظر را دارد که یک مزیت برای این روش به حساب می‌­آید.

بتن ریزی با باکت

جام بتن، باکت یا دیگ بتن، دیگر ابزار کاربردی برای بتن ریزی است. همانطور که از نام آن پیداست، دیگ بتن یک ظرف بزرگ با یک خروجی در کنار آن برای ریختن بتن می­باشد که در حجم­‌های مختلف برای پروژه­‌های کوچک و بزرگ مناسب است. این روش نیز سرعت بالایی دارد و تا حد خوبی ویژگی­‌های بتن را حفظ می­کند.

بتن ریزی با لوله ترمی

در بعضی از پروژه‌­ها نظیر ساخت اسکله یا موارد دیگری که لازم است بتن زیر آب ریخته شود، استفاده از لوله ترمی بسیار راهشگاست. به کمک این وسیله، بتن از سطح آزاد آب به درون لوله ریخته می­شود و بدون تماس و اختلاط با آب به سطح مورد نظر می­رسد. از لوله ترمی برای بتن ریزی تیرها و ستون­‌ها نیز استفاده می­‌شود.

تجهیزات بتن ریزی

تجهیزات بتن ریزی

بتن ریزی نیز مانند هر عملیات عمرانی دیگری، به وسایل و تجهیزات فنی و ایمنی مخصوص به خود نیاز دارد. استفاده درست از تجهیزات بتن ریزی در کاهش هزینه، افزایش سرعت پروژه و کیفیت بتن ریخته شده موثر خواهد بود. در این قسمت به صورت خلاصه به معرفی این تجهیزات خواهیم پرداخت.

تجهیزات ایمنی

حفظ امنیت کارگران و مهندسان ناظر بر پروژه، یک ضرورت غیر قابل انکار است. به همین منظور، باید انواع تجهیزات ایمنی برای این افراد تهیه شود. چشم­‌بند، گوش­‌گیر، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، کفش ایمنی ضد آب و مقاوم در برابر نفوذ مواد شیمیایی و ماسک مخصوص برای کارگران از مهم­ترین تجهیزات ایمنی بتن ریزی می­باشند.

تجهیزات عمومی عمرانی

برای برخی امور ساده در حین عملیات بتن ریزی یا مراحل قبل و بعد آن، وسایل عمومی ساختمان نظیر کلنگ، بیل، تیشه، فرغون و… مورد نیاز خواهند بود.

تجهیزات زیرسازی

این تجهیزات مخصوص بتن ریزی فوندانسیون هستند. پیش از اجرای بتن ریزی، لازم است برخی تجهیزات برای فراهم کردن شرایط بتن ریزی استفاده شوند. کمپکتور برای ایجاد یک سطح مقاوم و قوی زیر بتن، پیکور برای کندن موانع موجود در زمین بتن ریزی، کاتر بتن برای شکستن بتن قدیمی (در صورت لزوم) و پمپ آب در صورت آب­گرفتگی زمین بتن ریزی از مهم­ترین تجهیزات زیرسازی به شمار می­روند.

ابزارهای پرداخت بتن

پس از اتمام فرآیند بتن ریزی، کارهایی برای افزایش راندمان بتن ریزی انجام می­شود که این کارها نیز ابزار مخصوص به خود را می­طلبند. ویبراتور برای ایجاد لرزش در بتن و افزایش کیفیت آن، ماله­های دستی، پروانه­ای یا موتوری برای صاف کردن سطح بتن و تراز برای اطمینان از صاف بودن سطح ساخته شده مهم­ترین ابزارهای پرداخت بتن به شمار می­روند.

مراحل بتن ریزی

مراحل بتن ریزی

حال که با انواع روش­‌های بتن ریزی و تجهیزات لازم برای آن آشنا شدید، بهتر است به مراحل انجام آن نیز بپردازیم. مراحل بتن ریزی اصولی عبارت‌­اند از:

قالب بندی

مرحله قبل از بتن ریزی که از آن به عنوان مرحله صفر بتن ریزی یاد می­کنیم، قالب بندی است. قالب بندی برای فرم­دهی بتن بسیار مهم است و به آن کمک می­کند مقاومت مدنظر طراحان را کسب نماید.

تهیه بتن

بر اساس طرح اختلاط توصیه شده توسط متخصصان، نسبت­‌های معینی از سیمان، ماسه، آب و برخی افزودنی‌­ها (در صورت نیاز) با هم مخلوط می­شوند و مخلوط بتنی خیس ساخته می‌­شود.

اجرای عملیات بتن ریزی

مطابق توضیحات داده شده در قسمت­های قبل، روش بتن ریزی انتخاب شده و در این مرحله اجرا می‌­شود.

ویبره و پرداخت بتن

آخرین مراحل، پس از اتمام فرآیند بتن ریزی انجام می­پذیرد. در این مرحله به وسیله ویبره بتن فرآیند هواگیری انجام می­شود. سپس به وسیله ماله یا وسایل مشابه، سطح بتن صاف و عاری از ترک می­شود. پس از آن نیز لازم است در فواصل زمانی معین، آبرسانی به بتن انجام شود تا فرآیند تبخیر آب بتن کنترل شده و به آرامی انجام شود.

جمع بندی

بتن ریزی بخش لاینفک ساختمان‌­سازی است که اجرای دقیق آن اهمیت زیادی برای ایمنی و استحکام ساختمان دارد. روش­های مختلف بتن ریزی هر کدام برای پروژه­‌های مشخصی به کار می­‌رود تا با کمترین هزینه، بهترین کارایی تولید شود. در این مقاله به بررسی انواع بتن ریزی، مراحل و تجهیزات لازم برای آن پرداختیم و توضیحاتی در هر بخش ارائه نمودیم. برای اطلاع دقیق از بهترین روش برای کار خود، می­‌توانید از کارشناسان و متخصصان مشاوره بگیرید.

با سازه گستر مدحت، بتن ریزی را سریع، آسان و با کیفیت تجربه کنید. برای مشاوره رایگان و انتخاب بهترین سیستم قالب بندی، همین حالا با ما تماس بگیرید

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *